به گزارش کانی پرس؛ شهرستان بوکان به عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای ترانزیتی شمال غرب به جنوب غرب کشور به شمار میرود که استان‌های جنوبی کشور همچون خوزستان، ايلام، لرستان، کرمانشاه، همدان، کردستان، را به آذربایجان غربی و آذربايجان‌شرقي و در انتها به مرز بین المللی بازرگان به عنوان شاه راه اصلی تجاری کشور وصل […]

به گزارش کانی پرس؛ شهرستان بوکان به عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای ترانزیتی شمال غرب به جنوب غرب کشور به شمار میرود که استان‌های جنوبی کشور همچون خوزستان، ايلام، لرستان، کرمانشاه، همدان، کردستان، را به آذربایجان غربی و آذربايجان‌شرقي و در انتها به مرز بین المللی بازرگان به عنوان شاه راه اصلی تجاری کشور وصل می کند.

با اینکه بوکان در مهم ترین شاه راه ترانزیتی کشور قرار گرفته ولی متاسفانه از راه های استانداری برخوردار نیست و همین موضوع نیز سبب شد تا دولت وقت در سال ۸۳ و بعد از یک سال کار کارشناسی پروژه ملی بزرگراه میاندواب به کرمانشاه که حدود ۶۶ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی بوکان بود برای را جهت تسهیل در ترافیک عبوری، دسترسی سریع به مراکز مهم تجارت منطقه، صرفه جویی در مصرف سوخت و سامان بخشیدن به یکی از مهمترین محورهای ارتباطی کشور به پیمانکار واگذار کند.

در همین راستا و بعد از اجرای شدن بزرگراه میاندواب به بوکان در سال ۱۳۸۹ طرح کنارگذر بوکان نیز که در راستای ادامه بزرگراه بود با حضور معاون وزیر راه کلنگ زنی شد.

طول مسیر ۱۶ کیلومتر، برآورد اولیه ۱۳۰ میلیارد ریال و مهلت اتمام طرح ۳۰ ماه در نظر گرفته شده بود که با این حساب می بایست اواخر سال ۹۱ شاهد افتتاح طرح می بودیم، که حالا و با گذشت ۵ سال از وعده افتتاح آن تنها شاهد پایان یک چهارم طرح ان هم به صورت نیمه تمام هستیم.

تردد ماشین های سنگین و ایجاد ناهنجاریهای صوتی و همچنین ایجاد ترافیک در خیابانهای منتهی به مرکز شهر از عمده مشکلات نبود کمر بندی یا کنار گذر در بوکان است که اکنون باعث ایجاد مشکلات عدیده ای برای ساکنین همسایه کمر بندی موجود در سطح شهر شده است و همین امر سبب شده که نیاز به کمربندی یا کنار گذر در بوکان برای هدایت خودروهای سنگین مانند تریلی بسیار ضروری به نظر برسد.

یکی از شهروندان بوکانی در باره ضرورت تسریع در اتمام کنار گذر بوکان به کانی پرس گفت: متأسفانه تردد خودروهای سنگین از کمر بندی فعلی مشکلات عدیده ای را به وجود آورده است.

فرهاد نصرتی تصریح کرد: خیابان کمربندی کنونی بوکانی اکنون از وسط شهر عبور می کند و تردد خودروهای سنگین از این خیابان را بایستی یکی از هسته های اصلی گره ترافیکی موجود در شهر بدانیم.

وی ادامه داد: اجرای کمربندی جدید یا کنار گذر به دلیل تردد خودروهای سنگین و کاهش ترافیک بی‌شک مورد استقبال خواهد بود.

هر چند تا کنون و بعد از گذشت ۷ سال از اغاز پروژه تنها یک چهارم ان یعنی یک باند هشت کیلومتری آن هم بعد از چندین بار وعده وعید به صورت ناقص به اتمام رسیده و با این احتصاب این روند باید ۲۱ سال دیگر منتظر بود تا مردم بوکان شاهد اتمام این کنار گذر باشند.

هرچند در بهمن ماه ۹۵ خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه وزیر راه بعد از حضور چندین باره و تعیین زمان های مختلف برای افتتاح تک باند آماده بهره برداری طرح در نهایت عنوان کرد: کنارگذر بوکان به طول ۱۵ کیلومتر بعد از نزدیک به ۷ سال اکنون دارای ‌ پیشرفت فیزیکی ۵۴ درصدی است .

معاون شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور در اين بازديد ، کنارگذر بوکان و همچنین بزرگراه بوکان میاندواب را یکی از پنج کریدور اولویت دار شرکت ساخت و توسعه راه های کشور عنوان کرد و افزود:‌ در اجرای این طرح مشکل طرح و دستور وجود ندارد و هر دستوری براي اتمام به موقع طرح نیاز باشد تصویب و اجرا خواهد شد .

خيراله خادمي افزود : با اختصاص اعتبارات مورد نیاز این طرح  سعی داریم مرحله  اول این کنار گذر را از روستای ناچیت تا جاده شاهین دژ به طول هفت کیلومتر تا ۱۵ تیر ماه ۹۵ به اتمام برسانیم و آن را به زیر بار ترافیکی ببریم.

وي همچنین از تملک دو کیلومتر ادامه مسیر این کنار گذر نیز خبر داد و اضافه كرد : برای تملک ادامه طرح به طول شش کیلومتر یک میلیارد تومان اختصاص داده شد که بعد از تملک اراضی اجرای مرحله دوم این طرح شروع مي شود تا یک باند آن را تا اواخر سال ۹۴ به بهره برداری برسانیم.

در این بازدید آقاي عثمانی نماینده بوکان در مجلس شواری اسلامی نیز گفت : کنار گذر بوکان یکی از مهم ترین طرح های عمرانی شهرستان بوکان است که می تواند در کاهش بار ترافیکی این شهرستان نقش ویژه ای داشته باشد ولی تا کنون به علت نبود اعتبارات به بهره برداری نرسیده است .

هرچند این اولین باری نبود که از سوی مقامات کشوری و شهرستانی زمان برای افتتاح طرح پیش بینی می شود و بی گمان و با روند فعلی نیز آخرین بار نخواهد بود.

هرچند در ماه های اول شروع طرح پیمانکار و نبود ماشین آلات و دستگاه های راه سازی علت کندی پیشرفت پروژه معرفی می شدند اما با گذر زمان مشخص شد که نه نتها این عوامل بلکه نبود نظارت از سوی مسئولان اجرای و همچنین سستی مسئولان دولتی نیز در کندی این پروژه نقش مهمی ایفا کرده است

اکنون و بعد از گذشت ۷ سال از کلنگ زنی کنار گذر بوکان سوالی که ذهن بوکانیان را به خود مشغول کرده این است که چگونه شهرهای مجاور بوکان به راحتی می توانند خود را صاحب پروژه هایی عظیمی همچون پتروشیمی و راه آهن ببینند اما در بوکان احداث یک کنارگذر که از نیازهای اولیه هر شهری با موقعیت ترانزیتی بسیار مهمی است به آرزویی دست نیافتنی بدل می شود؟

هر چند مردم بوکان نه تنها در باره پروژه کنار گذر بلکه سئوالات فراوانی در باره روند و پیشرفت پروژه های دیگری همچون بزرگ راه بوکان – میاندواب، کارخانه نساجی، کارخانه چغندر قند سریل آباد، سیلو گندم و دهها پروژه دیگر دارند که در چهار ساله دولت یازدهم پاسخی برای سئوالات خود نیافتند و حال چشم به راه هند که در این چهار سال جوابی قانع کننده برای آنان پیدا کنند.

انتهای پیام/خ