به گزارش کانی پرس: امروزه و در قرن ۲۱  و با گسترش امکانات رفاهی در حوزه رفت آمد، صنعت گردشگری نیز خود را به عنوان متنوع ترین و بزرگترین صنعت پول ساز درجهان، معرفی کرده است. بی تردید با نگاهی در حوزه های مختلف اقتصاد به خوبی می توان دید که گردشگری یکی از مهم […]

به گزارش کانی پرس: امروزه و در قرن ۲۱  و با گسترش امکانات رفاهی در حوزه رفت آمد، صنعت گردشگری نیز خود را به عنوان متنوع ترین و بزرگترین صنعت پول ساز درجهان، معرفی کرده است.

بی تردید با نگاهی در حوزه های مختلف اقتصاد به خوبی می توان دید که گردشگری یکی از مهم ترین منابع درآمد و ایجاد فرصت های شغلی برای بسیاری از کشورهای دنیا تبدیل شده  و خود را جزء اولین متحرک های اقصادی جوامع مختلف نشان داده است.

این صنعت مهم قرن ۲۱  طی چند دهه گذشته مورد توجه بیشتر کشورها و بویژه کشورهای ازمنابع خاص گردشگری قرار گرفته و امروزه این حوزه اقتصادی به یکی از مهم ترین و استوار ترین پایه های صنعتی در بسیاری از سرزمین ها به شمار می رود که متاسفانه به دلایل مختلف این مهم در ایران هنوز جایگاه خود را در میان دولت مردان پیدا نکرده است.

ایران با تنوع های مختلف سرزمینی، تاریخی کهن، فرهنگی ناب و مردمانی خون گرم همیشه یکی از مهمترین مکان ها برای گردشگران خارجی بوده است ولی به علت نبود زیر ساخت ها برای جذب توریسم آنچنان که نتوانسته جایگاه این صنعت را در حوزه اقتصاد خود باز کند.

هر چند هستند شهرهای همچون اصفهان، شیراز، کاشان، مشهد و …که به واسطه دارا بودن اثرات مهم گردشگری و به دنبال آن توجه ویژه مدیران و مسئولان انها به این صنعت اکنون و در میان گردشگران خارجی جایگاه ویژه و خاصی پیدا کردند و هر ساله هزاران گردشگر را از اقصا نقاط جهان به سوی خود می کشانند.

همچنان که ذکر شد صنعت گردشگری برای شهرهای که دارای این پتانسیل هستند و ازآن به خوبی بهره برداری کنند می تواند معدن تولید سرمایه و اشتغال باشد ولی برای شهرهای که نتوانند از این حوزه به خوبی بهره گیرند هیچ سودی به همراه نخواهد داشت.

شهر بوکان در جنوب حوزه آب ریز دریاچه ارومیه یکی ازمهم ترین شهرها از نظر سایت ها و مکان های گردشگری با بیش از ۹۰ اثر ثبت شده ملی است که متاسفانه به دلایل مختلفی همچون نبود زیر ساخت ها، عدم تبلیغات مناسب برای معرفی این اماکن، در شهرستان، این شهر دارای کم ترین مسافر طی سال در سطح استان آذربایجان غربی می باشد.

هر چند بی شک این کاستی ها را می توان در داخل شهرستان جستجو کرد جای که مدیران متولی، حتی نمی خواهند از بروشور های تبلیغاتی گردشگری در سطح استان برای معرفی اماکن دیدنی شهرستان استفاده کنند.

امروزه جذب گردشگر و مسافر حتی جدای از کشور ها به رقابتی فزاینده در بین شهر ها نیز تبیدل شده و هر شهرستانی به واسطه وجود مکان های گردشگری خود سعی می کند ازاین صنعت در راستای توسعه اقتصادی خود گام بردارد که متاسفانه این مهم در بوکان زیبا صفر است.

با نگاهی به آمار حقیقی حضور گردشگران در شهر بوکان طی سالهای گذشته و قبل از شیوع کرونا به اعدای  همچون ۱۰۰ نفر الی ۳۰۰ نفر در ایام نوروز بر می خوریم که نمایانگر تلاش مدیران این حوزه در سطح شهرستان برای جذب مسافر بوده است.

این آمار تاسف برانگیز در حالی است که بوکان از مهمترین موقعیت جغرافیایی نسبت به همسایگان خود همچون بانه و مهاباد قرار گرفته که هر ساله و تنها در ایام نوروز میزبان هزاران مسافر از نقاط مختلف کشورند.

در بیخیالی متولیانن امر در حوزه گردشگری حال شهرداری بوکان پا پیش گذاشته است تا با امکان سنجی اجرای شهر گردشگری تا حدودی بتواند ضعف موجود را بپوشاند.

شهرداری بوکان سعی دارد با اجرای این طرح به اشتغال زایی، افزایش سرانه های گردشگری، برند سازی شهری و توسعه فرهنگی شهری کمک کند که بی تردید این طرح می ‌تواند به مهم‌ترین منبع کسب درآمدی در شهرستان تبدیل شود. مشروط بر اینکه برنامه‌ریزی صحیح و همه‌ جانبه توأم با آینده‌نگری برای آن تنظیم و اجرا شود.

جدای از این طرح مهم که می تواند حوزه گردشگری بوکان را متحول کند، جذب سرمایه گذار برای احداث خانه های بوم گردی و ارائه تسهیلات کم بهره به این افراد، ترمیم و یا احداث راه های منتهی به مکان های مهم گردشگری و تاریخی موجود در سطح شهرستان، احداث وایجاد موزه های مختلف تاریخی، فرهنگ و ادبی، موزه تنوع گیاهی و حیوانی، احداث هتل ها و در نهایت تبیلغات حرفه ای و گسترده می تواند صنعت به کما رفته گردشگری در این شهرستان را برای بار دگیر احیاء کند.

بی شک با مدیریت کارامد و برنامه ریزی دقیق عاید حاصل از گردشگری، پایدار و در عین حال امکان بهره‌ برداری از آن در کوتاه ‌مدت فراهم است و همچنین اشتغال‌ زایی در این صنعت بالا بوده و نیروی انسانی مورد نیاز آن محتاج به آموزش بلند مدت نیست.

به دنبال اقدام قابل توجه شهرداری بوکان و ورود به این حوزه مهم باید یاداور شد که گردشگری شهری مهم ترین روش های کسب درآمد شهرداری ها، وابسته به «عوارض ناشی از ساخت و ساز و مواردی مانند آن» است.

یکی از حوزه هایی که «صندوق های سرمایه گذاری شهرداری ها» می توانند بر اساس آن به کسب درآمد بپردازند، «حوزه توریسم و گردشگری» است،رشد سفرهای کوتاه مدت، مقاصد گردشگری مرتبط با آن را به یکی از اصلی ترین مراکز توریستی تبدیل کرده است.

در سال های اخیر عدم اطمینان شهروندان نسبت به خدمات ارائه شده توسط شرکت های خصوصی و آژانس های گردشگری فضای نه چندان مناسبی را ایجاد کرده و شهرداری می تواند از این فرصت استفاده کند تا با استفاده از تجارب سایر شهرهای هدف در حوزه گردشگری در این زمینه، برنامه ریزی سفرهای کوتاه مدت درون شهری را تنظیم کند و به ارائه این نوع خدمات به شهروندان بپردازد.

با توجه به آنکه دیگر پتانسیل های گردشگری در جهت توسعه بر هیچ کس پوشیده نیست، شایسته است شهرداری ها با نگاهی تخصصی تر و جدی تر به این قضیه توجه کنند.

انتهای پیام/خ