به گزارش کانی پرس: طی سالهای متمادی  تصادف های دلخراش و ناگوار در راه های غیر استاندارد بوکان به یکی از دغدغه های مهم مردم این شهر و شهرهای همجوار و حتی مسافرین و چالشی لاینحل برای مدیران شهرستانی و استانی تبدیل شده است. مرگ سالیانه بیش از ۵۰ نفر و گاها بسیار بالاتر از […]

به گزارش کانی پرس: طی سالهای متمادی  تصادف های دلخراش و ناگوار در راه های غیر استاندارد بوکان به یکی از دغدغه های مهم مردم این شهر و شهرهای همجوار و حتی مسافرین و چالشی لاینحل برای مدیران شهرستانی و استانی تبدیل شده است.

مرگ سالیانه بیش از ۵۰ نفر و گاها بسیار بالاتر از این آمار در ۸۰۰ کیلومتر راه موجود اصلی و فرعی شهرستان نشان می دهد که جاده های بوکان بدون استاندارد های لازم میزبان تردد صدها هزار خودروی عبوری سبک و سنگین هستند.

قرار گرفتن بوکان در منطقه مهم جغرافیایی که شاه راه ترانزیتی شمال غرب به غرب و جنوب کشور است سبب شده که جاده های غیر استاندارد این شهرستان سالیانه شاهد عبور صد ها هزار خودروی سبک و سنگین باشد که این مهم به غیر از از بروز حوادث ناگوار رانندگی، هیج سودی برای این شهر و مردمان آن نداشته است.

۱۲ سال قبل، و در زمان دولت نهم، دو بانده کردن مسیر میاندوآب – بوکان به طول ۵۷ کیلومتر شروع شد، پروژه ای که وعده به زیر بار ترافیک رفتن و بهره براداری ۴ ساله آن تا به امروز محقق نشده است هر چند، شهرستان میاندوآب تا سال ۹۲، ۲۰ کیلومتر حوزه استحفاظی خود را به یک بزرگراه چهار بانده تبدیل کرد و آن را  به زیر ترافیک برد.

بوکان نیز چهار سال بعد از میاندوآب تنها موفق شد ۱۰ کیلومتر از حوزه استحفاظی خود را تا اول شهر سیمینه از سمت میاندوآب به زیر بار ترافیک ببردو اکنون ۲۷ کیلومتر آن که دست بر قضی از حادثه خیز ترین نقاط راه های استان نیز به شمار می روند همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد.

وعده های سر خرمنی از زبان وزرا و ده ها معاون مختلف وزارت راه طی ۱۲ سال گذشته در راستای اتمام و تکمیل این پروژه ملی هیچگاه به واقعیت نپیوست و همچنان ۲۷ کیلومتر باقی مانده جاده بوکان به میاندواب به بلای جان هموطنان تبدیل شده است.

جدای از جاده بوکان به میاندواب که به علت مهم بودم در کانون توجه مردم و رسانه ها قرار دارد راه های دیگر بوکان نیز همچون مسیر این شهرستان به شهر های سقز، مهاباد و شاهیندژ نیز از هیچ گونه استانداری برخوردار نیستند.

مسیر بوکان به سردشت و جدای از آن مسیر بوکان به سد شهید کاظمی نیز دو محور فرعی ولی مهم در این شهرستان هستند که به علت وجود مکان های گردشگری با بار ترافیکی سنگین طی روزهای مختلف سال بویژه بهار و تابستان شاهد حوادث بسیار تلخ و ناگواری است که خانواده های بسیاری را داغدیده کرده است.

در حقیقت هیچ یک از جاده های اصلی و فرعی بوکان دارای استاندار های لازمه تردد و بار ترافیکی نیستند ولی متاسفانه طی ۳ دهه گذشته و علی الرغم افزایش تردد های بین شهری، این راه ها که می توانست سبب توسعه فزاینده شهرستان در همه زمینه ها باشند اکنون به قتل گاه مردم تبدیل شده و میلیارد ها تومان هزینه روی دست کشور گذاشته است.

با نگاهی به وضعیت فعلی راه های بوکان به خوبی می توان رد پای ضعف مدیریت شهرستان و حتی استان را در این حوزه طی سه دهه گذشته به خوبی دید زیرا هم اکنون به غیر از شاهیندژ تمام شهر های همجوار بوکان از میاندواب و سقز گرفته تا بناب و ملکان شاهد استاندارد سازی بخشی از راه های مواصلاتی خود هستند.

با روی کار آمدن مجلس جدید، وعده پیگری و اتمام جاده بوکان به میاندواب یکی از راه های مهم و غیر استاندارد این شهرستان در دستور کار نماینده جدید مردم قرار گرفت تا جای که وزیر راه جهت ارز یابی پروژه راهی بوکان شد و از نزدیک با مشکلات این پروژه آشنا گردید اما مردم بر این باورند که این سفر نیز همانند حضور دیگر مقامات مرتبط با این حوزه طی ۱۲ سال گذشته بی اثر خواهد بود.

هر چند نماینده مردم بوکان و متولیان مربوطه در اداره کل راه استان وعده بهره برداری ۶ کیلومتر این جاده تا پایان آذر و اتمام کل پروژه تا اخر دولت فعلی را به مردم داده اند اما با نگاه ساده به این مسیر بویژه پیچ ملالر که هیچ اقدامی روی ان صورت نگرفته و به گفته کارشناسان این حوزه حد اکثر ۲ سال برای حذف این پیچ زمان لازم است و عبور این پروژه از داخل سه روستای داشبند، اوچ تپه و ناچیت به خودی خود ماه ها و شاید سالها زمان ببرد می توان به خوبی دید که این وعده ها هیچگاه در این دولت محقق نخواهد شد.

بی شک جاده بوکان به میاندواب (۲۷ کیلومتر باقی مانده) هیچگاه طی دولت فعلی به پایان نخواهد رسید و مسئولان شهرستانی و حتی استانی به جای وعده وعید های غیر واقعی لازم است که ذهن خود را به استاندارد سازی این راه و دیگر جاده های اصلی و فرعی شهرستان همچون ایجاد شانه خانکی، تابلو گذاری دقیق و تلاش برای احداث ساختمان پلیس راه متمرکز کنند که بی تردید این اقدامات در مدت زمان باقی مانده این دولت قابل دست یابی است.

انتهای پیام/خ