به گزارش کانی پرس؛شهرستان بوکان در جنوب استان آذربایجان غربی  بر سر راه شمال غرببه غرب و جنوب کشور قرار گرفته و بر همین اساس به عنوان شاه راه مبادلاتی منتطقه از آن نام می برند تردد روزانه هزاران خودروی سبک و سنگین و ترانزیتی از مسیر میاندواب به سمت بوکان و از آنجا به […]

به گزارش کانی پرس؛شهرستان بوکان در جنوب استان آذربایجان غربی  بر سر راه شمال غرببه غرب و جنوب کشور قرار گرفته و بر همین اساس به عنوان شاه راه مبادلاتی منتطقه از آن نام می برند

تردد روزانه هزاران خودروی سبک و سنگین و ترانزیتی از مسیر میاندواب به سمت بوکان و از آنجا به سقز  در جاده های غیر استاندارد  متاسفانه حوادث ناگواری را در این شاه راه رقم زده است.

با گشتی کوتاه در میان صفحات مجازی رسانه ها طی چند سال گذشه به ده ها مورد مرگ ناشی از حوادث رانندگی در جاده های بوکان بر می خوریم که البته بسیاری از حوادث تلخ و جان کاه در محور ترانزیتی کریدور شمال غرب به غرب کشور یعنی جاده میاندواب- بوکان سقز به وقوع پیوسته که سبب داغدار شدن و از هم پاشیدن صدها خانواده شده است.

در آخرین حوادث از این وقایع تلخ دنباله دارکه صبح چهارشنبه هفته جاری به وقوع پیوست، برخورد بنز باری با پژو  در پیچ ملالر (یکی از حادثه خیز ترین نقاط این محور ) بود که متاسفانه طی آن یک خانواده ۴ نفر داشبندی جان خود را از دست دادند.

طرح استاندارد سازی و دو بانده کردن مسیر  ۵۷ کیلومتری بوکان به میاندواب از سال ۸۹ و در دولت دهم به عنوان بزرگراه از ارومیه تا کرمانشاه کلید خورد ولی اکنون و با گذشت یک دهه از ان هنوز مردم منطقه شاهد دوبانده شدن و بازگشایی بیش از ۳۵ کیلومتر از این مسیر پرتردد و رفت و امد هستند و این مهم در حالی است که مسیر بوکان به سقز که در این طرح قرار دارد هنوز بدون هیچ عملیاتی از سمت بوکان به حال خود واگذار شده است.

نبود اعتبارات لازم،عدم پیگیری های مستمر توسط مسئولان استانی و شهرستانی را شاید بتوان مهمترین علل این عقب ماندگی در بهره برداری از این بزرگ راه که می تواند جدای از کاهش شدید تصادفات رانندگی، در مصرف انرژی و همچنین آسان کاری در حمل و نقل نیز بسیار تاثیر گذار باشد نام برد.

هر چند سالیانه شاهد وعده وعید های فراوان برای دوبانده کردن این محور هستیم، اما در تازه ترین اظهار نظر ها در این خصوص، نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی در پیامی ضمن تسلیت به درگذشتگان حادثه تلحخ دیروز اعلام کرد: شاید اگر در ده سال گذشته در پیگیری و اجرای پروژه دو بانده کردن بوکان _میاندوآب کوتاهی نمی شد امروز شاهد پرپر شدن این عزیزان نبودیم.

انور حبیب زاده در پیام خود افزود: متاسفم برای فرصتهایی که در سالهای گذشته از بین رفت اما به اطلاع شهروندان می رسانم در دو ماهی که از آغاز فعالیت مجلس یازدهم می گذرد از طریق تذکر به وزیر راە و شهرسازی و با پیگیریهای متعدد ، موفق شده ام پروژه دو بانده کردن بوکان_ میاندوآب را که از شهر سیمینه متوقف شده بود ، با جذب امکاناتی فعال کنم و هم‌اکنون آسفالت این محور آغاز شده است.

به دنبال این سخنان نماینده سابق مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی ضمن رد انهامات در خصوص کم کاری خود در این حوزه عنوان کرد: طبق گواه خودتان دوبانده شدن جاده بوكان به مياندوآب در ١٢ سال نمايندگي بنده فقط به طول بيش از ٣٠ كيلومتر و كنارگذر بوكان در دوباند به طول ٧ كيلومتر انجام شده است.

محمد قسیم عثمانی ادامه داد: ممكن است بفرماييد در طول ٨ سال نمايندگي شما، چرا حتي ٨ سانتيمتر هم از اين مسيرها، آسفالت نشده بود؟؟؟

بی شک این لفاظی های سیاسی هیچگاه نمی توان آلام درد خانواده های باشد که عزیزان خود را در این حوادث تلخ از دست داده اند بلکه اصلی ترین تلاشی که یک مسئول می بایست انجام دهد، درک و فهم پالس ها و پیامهایی است که این جاده به گوش ما می رساند، که متاسفانه طی چند سال گذشته این صداها به خوبی انتقال داده نشده است.

بی تردید دیگر زمان وعده ها و وعید های بیسر انجام به پایان رسده است و همه مدیران متولی شهرستان و استانی لازم است به جد به فکر اصلاح و یا اتمام دوبانده کردن شاه راه  کریدور شمال غرببه عرب و جنوب کشوز از مسیر میاندواب- بوکان- سقز باشند تا چندیدیگر شاهد مرگ عزیزانمان در این جاده ها نباشیم.

در پایان لازم است یاداور شویم اگر با یک حساب سرانگشتی هم به محاسبه پرداخت دیه و بیمه سالیانه تصادفات ناخوشایند در این محور بپردازیم، و عواقب ناهنجاری های بعد از حوادث بنگریم، بودجه ی چند برابر از دو بانده کردن مسیر باقی مانده را می طلبد.

 

انتهای پیام/خ